Instagram Turun Berat Dengan Herbalife

12 Disember, 2014

Fakta Tentang Kitaran Hormon dan Pengurusan Berat Badan

Adakah anda tahu bahawa wanita mempunyai tempoh dalam kitaran hormon mereka yang membuatkan ia mudah bagi mereka untuk mengurangkan berat badan? Ini disebabkan oleh hormon wanita yang dipanggil Estrogen dan Progesteron.

Wanita mempunyai haid? Tempoh sebulan sekali dan ia amat berkaitan dengan hormon yang dirembeskan oleh ovari, dipanggil "Estrogen" dan "Progestron". Kedua-dua hormon ini memainkan peranan utama dalam kesihatan dan pengurusan berat badan serta dalam mengawal kitaran haid dan kehamilan.

Jumlah Estrogen mula meningkat pada permulaan haid dan ia meransang folikel matang dan menjadikan endometrium tebal sebagai persediaan untuk kehamilan.

Apabila ovulasi telah berlaku progesteron dirembeskan dan kepekatannya bertambah sehingga ia mencapai kemuncaknya. Jika ovum tidak disenyawakan, kepekatan plasma estradiol dan progesteron jatuh pada akhir fasa yang memulakan haid dan dengan itu kitaran haid yang baharu.

Jadi bilakah masa paling mudah untuk mengurangkan berat badan?

Ia adalah satu minggu selepas haid kerana metabolisma naik pada akhir tempoh haid bulanan wanita. Pada masa inilah dari tempoh siap kepada ovulasi barulah program diet atau senaman menjadi lebih berkesan.

Selepas ovulasi barulah metabolisma kembali normal.

Jadi ia amat disyorkan untuk menggunakan tempoh ini dengan baik dan untuk menambah senaman dalam program diet anda untuk meningkatkan pengurusan berat badan anda.

Sumber : Herbalife Hub Oktober 2012

Hubungi kami Ahli Bebas Herbalife /
Coach Pengurusan Berat Badan : 

Azmi 012-656 4747
Wawa 019-303 7090