Instagram Turun Berat Dengan Herbalife

30 Mac, 2015

Kepentingan Warmup Sebelum & Selepas Senaman ~ Coach AzWa

Hari ini sharing mengenai kepentingan regangan / warmup sebelum dan selepas senaman..ramai yang tahu berkenaan warmup tapi tidak tahu kepentingan dan faedah melakukannya.

Salah satu faedah melakukan regangan adalah dapat mengurangkan kadar kecederaan sebanyak 25% menurut pakar kecergasan iaitu salah satu langkah pencegahan ketika melakukan aktiviti senaman.

Warmup atau melakukan regangan atau memanaskan badan bertujuan menyediakan badan secara fizikal dan mental sebelum melakukan aktiviti bersukan. 

Kenapa kita melakukan warmup/aktiviti regangan/ pemanasan badan :

1- Mengelakkan kecederaan 
Tubuh badan kita seperti enjin kenderaan, perlu dipanaskan sebelum perjalanan dimulakan supaya enjin dapat bergerak dengan lancar untuk perjalanan jauh atau dekat. Konsep warmup untuk melindungi otot, tendon dan ligamen agar tidak mengalami kecederaan ketika melakukan pergerakan senaman.

2- Melancarkan pengaliran darah 

Apabila kita bersenam, pengaliran darah dalam tubuh membolehkan kita berada dalam keadaan yang selesa dan meningkatkan suhu dan anggota badan.


Ada kajian yang mengatakan regangan dapat meningkatkan fungsi arteri dan tekanan darah rendah. Pengaliran darah juga dapat mempercepatkan pemulihan otot dan kecederaan sendi.


Adakah perlu makan sebelum dan selepas bersenam? Selain melakukan aktiviti regangan sebelum dan selepas senaman, kita juga harus peka terhadap pemakanan yang diambil untuk melakukan senaman. 

Terdapat perbezaan mengenai pemakanan yang diambil dengan senaman yang mempunyai matlamat berbeza. Sebagai contoh, jika seseorang ingin mengurangkan berat badan dan melakukan senaman kardio, elak atau kurangkan mengambil makanan yang bersumberkan karbohidrat dan lebihkan makanan protein sebelum melakukan larian atau senaman kardio. 

3- Meningkatkan ketahanan badan
Ketika bersukan, badan kita mengeluarkan asid laktik. Pengeluaran terlalu banyak akan menyebabkan kita letih dan tidak bermaya. Dengan aktiviti warmup dan regangan ini, dapat mengurangkan pengeluaran asid laktik dan membolehkan kita bertahan lama semasa senaman.

4- Mengurangkan kesakitan selepas bersukan
Selepas bersenam hari ini, keesokan bangun tidur sebahagian mereka yang tidak melakukan warmup akan merasa kesakitan otot. Ini adalah kesan melakukan aktiviti berat. Namun melakukan warmup sebelum senaman dapat mengurangkan kesakitan otot.

5- Membantu minda lebih relaks dan fokus
Aktiviti warmup / memanaskan badan dapat membantu anda bersedia melakukan aktiviti sukan dari segi mental. Dengan warmup ini, badan akan berada lebih relaks dan membantu memberi tumpuan terhadap aktiviti yang dilakukan.

Biasakan diri dengan melakukan aktiviti pemanasan atau regangan kerana ia amat penting bagi membolehkan otot badan kita bekerja dalam keadaan yang selesa dan sihat. 

Sumber : Harian Metro
Sumber : Arsenal 4U

Mari kita lakukan aktiviti warmup sebelum meneruskan latihan senaman. Jom kita praktiskan warmup / regangan seperti video : Samantha Clayton, fitness expert and former competitive sprinter


Keputusan Adalah Tidak Tipikal. Hasil Individu Mungkin Berbeza-Beza. "
Produk-Produk Ini Tidak Bertujuan Untuk Mendiagnos, Merawat, Mencegah Atau Mengubat Mana-Mana Penyakit. "

Hubungi kami Coach Pengurusan Berat Badan / Ahli Bebas Herbalife Untuk :
~ Analisa Berat Badan
~ Panduan Pemakanan Seharian
~ Pemantauan Berkala 

Azmi 012-656 4747
Wawa 019-303 7090
tips kurus, cara nak kurus, malaysia kurus, malaysia fit, resepi kurus, coach kurus, jadual kurus herbalife, herbalife malaysia, malaysia herbalife, herbalife malaysia, karbohidrat, glicemik indeks, jom kurus 1 malaysia, jom kurustips kurus, kurus dengan herbalife, produk kurus herbalife, coach kurus herbalife, herbalife kurus, malaysia fit, produk herbalife malaysia, formula 1 herbalife, teamix herbalife, protein herbalife, aloe herbalife, testimoni herbalife, coach herbalife malaysia, cara turun berat, harga shake herbalife, makanan turunkan berat badan coach herbalife taman melati, coach herbalife taman melawati, coach herbalife taman permata, coach herbalife malaysia, coach herbalife ampang, coach herbalife bukit mas, coach herbalife taman bunga raya, coach herbalife taman ukay perdana, coach herbalife bukit antarabangsa, coach herbalife kemensah, coach herbalife sungai petani, coach herbalife pulau pinang, coach herbalife johor, coach herbalife sarawak, coach herbalife sabah, coach herbalife senawang, coach herbalife terengganu, coach herbalife kota bharu, coach herbalife pahang, coach herbalife kuantan, coach herbalife kuala lumpur, coach herbalife klang, coach herbalife shah alam,